fredag, december 08, 2006

Decembermåne

Den allt magrare decembermånen kikade fram bakom ett glest moln när jag var ute och åkte med bilen i kvällsmörkret.

Snabbt rev vinden av månen den lilla tunna molnrevan och kastade den vidare ut i natten. Snart fann månen en ny liten dress att skyla sin magrande lekamen med.

Månen har nu full konkurrens med alla upplysta julfönster i min lilla stad. Både människors boningar och affärens fönster lyser så att man kan tro att det nästan är full dag.

Kan ju vara därför månen magrar och skyler sin allt mer tunna lekamen. Och därför vinden finner det roligt att slita bort den skylande tunna klädnaden.

Vinden är mer än lovligt busig och lynnig i kväll. Sliter i träden och sliter i dem som är ute i mörkret och vandrar. Lämnar ingen orörd. Petar och fingrar på allt och alla och överallt. Den knackar och bultar runt huset. Pickar på fönstret. Strör ut lite ytterst små tunna regndroppar... ångrar sig och blåser bort dem. Men snart är de tunna och små dropparna tillbaks igen.

För att fördriva vinden och regnet har jag tänt adventsbelysningen i alla fönster. Både dörrar och fönster är stängda för den fräcka vinden. Jag har barrikaderat mig väl.

Sittande innanför mitt fönster ser jag månen på sin vandring i mörkret.

© Snöprinsessan

Inga kommentarer: