lördag, december 09, 2006

Snö eller inte snö...

Har funderat på detta med snö.

Ska jag ge folket snö eller ska jag hålla på snön lite till?

Än är det ju inte julafton...

men samtidigt gör sig juleljusen bättre till lite snö. Jag är lite rädd att bjuder jag in Kung Bore för att vi ska se till att landet Falukorv får snö så kan inte Snökungen hålla sig från att ösa ut mer än tillräckligt med snö. Han kan liksom inte hålla igen när han startat att vräka ut snö. Hur jag än försöker att hindra honom från att ösa ut allt för mycket så tar det inte stopp ändå. Han har ingen som helst känsla för måttlighet. Inte heller lyssnar han på goda råd från andra, som mig. Eller alla snöskottande förbannande människor.

Ett annat aber med att bjuda in Kung Bore är att han stannar så länge. Inte heller här har han något som helst vett för vad etiketten bjuder. Han tror att han kan göra som han vill. Totalt obildbar är vad han är. En liten stund är han kul... men i det långa loppet är han tråkig, träig och trist.

Risken finns att han går bärsärkagång när han väl infinner sig. Han har ju hållit sig borta länge denna vinter. Eller höst kanske är rättare ord, för vinter har det ju ännu inte blivit trots att det är dags. Och vem vill ha Kung Bore på bärsärkagång? Inte jag i alla fall... och inte du heller antar jag. Troligen kommer han då tillsammans med Herr Vind och gör stor entre. Vräker omkull träd och river upp himmel och jord för lite snö. Men när han säger lite snö då brukar det vara en meter eller så... och hårdpackat på fel ställen. Elektriciteten tar de med sig när de avlägsnar sig. Allt för att vara på tvären och trilskas.

Nä, jag tror nog att jag låter bli att ge er snö... ett tag till.

© Snöprinsessan

Inga kommentarer: