torsdag, november 23, 2006

Adventslängtan

Det går mot advent.

Sköna advent med sina tända ljus. Doft av stearin, bullbak och julblommor. Blåa skymningar. Stjärnor och adventsljusstakar i vart fönster. Förväntan.

Julestök och julestress. Julklappar och julstädning.

Jag gillar kyrkor i adventstid. Gärna ska det vara gammaldags med häst och släde för att färdas till kyrkan som ska ligga i vit gnistrande snö. Bjällerklang. Pälsar i släden. Runt kyrkan ska det brinna ljus och lyktor. Blå skymning naturligtvis. Det hör till.

Till detta hör också det stora gamla sekelskifteshuset som jag drömmer om. Möblerat med båda gammalt och nytt, men inte överlastat med möbler och prydnader. Rent och stilfullt och med ytor ska det vara. Allt för att få till ett lugn. I de stora fönstren ska stjärnor lysa. Stilla julmusik ska gå som små ljudslingor genom huset. Det ska dofta glögg och gran. Eld i öppna spisar och kakelugnar. Där ska jag leva mitt liv i lugn och ro. Aldrig mer stressa och rusa.

Adventslängtan.
Julelängtan.
Sekelskifteshuslängtan.
Braslängtan.

Åh, vad jag längtar...

© Snöprinsessan
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: