tisdag, november 07, 2006

Förvinternärvaro

Känn stolen du sitter på... hur känns den mot benen, kroppen... hur känns fötterna mot golvet... eller har du fötterna uppe och hur känns då det i så fall?

När du diskar... diska sakta och njutningsfullt... känn disken i dina händer... känn vattnets mjukhet... hur skönt det är att plaska runt även i det lilla diskvattnet.

När du duschar... duscha sakta och njutningsfullt... känn vattnet smeka din kropp... var närvarande... låt bekymren rinna ut genom avloppet tillsammans med vattnet... låt duschen rena dig.

Så där kan man vara närvarande i varje sak man företar sig. Den tråkiga strykningen, dammsugningen, golvtorkningen, biltvätten, snöskottandet...

Själv måste jag påminna mig ofta om detta att vara medvetet närvarande. Att inte låta tankarna vara långt före mig utan just där jag är och verkar.

Och med övning så blir jag allt bättre på det.

© Snöprinsessan

Inga kommentarer: