onsdag, november 15, 2006

Talet om vintern

På den lilla vädringspinnen på väggen utanför mitt fönster sitter den. Trampar lite ovant med sina klor på metallstången, halkar lite. Fladdrar till med vingarna och sitter sedan stilla.

Plirar med nyfikna mörka ögon på mig genom fönsterglaset. Lägger huvudet på sned än åt ena hållet och än åt andra hållet. Pytteliten, men kaxig och nyfiken på vem jag är.

Jag tittar tillbaks med minst lika nyfikna ögon på den lilla gynnaren som sitter där. Undrar vad han eller hon tänker. Om den lilla varelsen tänker...

Då kvittrar den till och rör sig lite där den sitter. Ser ut ungefär som att "ska du bara sitta där, du" till mig där innanför fönstret.

Och jag bara sitter där. Beundrar den lilla filuren som är så vågad. Den vackraste lilla blåmes som talar om den kommande vintern.

© Snöprinsessan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk om den är "någons" nästa liv och skepnad.

Your sister Fairy

Anonym sa...

Som vill säga dig något.

Your sister Fairy

Anonym sa...

Mja du sister Fairy...

man vet aldrig var haren har sin gång, eller som i detta fall, blåmesen.